Ja kāds uz ielas palūdz piezvanīt no tava telefona, jo viņa it kā ir izlādējies – nedari to

Laboratorijas MI vadītājs sarunā pastāstīja, vai ir droši iedot savu mobilo telefonu nepazīstamam cilvēkam uz ielas, lai viņš piezvanītu

«Es neiesaku nodot savu personīgo mobilo ierīci nepazīstamiem cilvēkiem, pat ja lūgums šķiet nevainīgs un izraisa līdzjūtību. Mūsdienu viedtālrunis nav tikai saziņas līdzeklis, bet gan digitāla atslēga, kas glabā jūsu personas datus, piekļuvi banku lietotnēm, elektroniskajam pastam un sociālo tīklu kontiem,» viņš norādīja.

Pēc viņa vārdiem, acīmredzamākais drauds ir paša telefona zādzība

«Cilvēks var vienkārši izmantot mirkli un aizbēgt ar jūsu telefonu. Taču pastāv arī daudz izsmalcinātākas shēmas, kad krāpnieks nedarbojas viens, bet kopā ar līdzdalībnieku, kurš šajā brīdī novērš jūsu uzmanību. Šādā gadījumā jūs varat zaudēt ne tikai telefonu, bet arī, piemēram, somu vai maku,»  sarunbiedrs brīdināja.

Bet pat tad, ja ierīci fiziski neviens nenozog, dažas minūtes ir vairāk nekā pietiekami pieredzējušam “speciālistam”, lai nodarītu ievērojamu kaitējumu, brīdināja vadītājs.

«Kamēr jūs stāvat blakus, domājot, ka cilvēks vienkārši ievada numuru, viņš var ātri piekļūt kritiski svarīgai informācijai. Piemēram, dažu sekunžu laikā iespējams aktivizēt naudas pārskaitījuma funkciju caur mobilo bankas lietotni, ja tā jau ir autorizēta ierīcē. Pietiek tikai atvērt lietotni — un pārskaitījums uz iepriekš sagatavotu numuru tiek veikts burtiski ar pāris klikšķiem,» skaidroja analītiķis.

Turklāt, pēc viņa domām, krāpnieks var izmantot funkciju «Aizmirsi paroli?» svarīgās vietnēs vai lietotnēs.

Lasi vēl: Mamma izīrēja savu dzīvokli Daugavpilī un vienkārši pārcēlās pie mums uz Rīgu, lai sāktu jaunu privāto dzīvi

«Daudzi pakalpojumi atjaunošanas nolūkos nosūta īsziņas apstiprinājuma kodu. Saņemot šo kodu uz jūsu numuru, ļaundaris var acumirklī nomainīt paroles jūsu e-pastiem vai sociālajiem tīkliem, bloķējot jūs pieejai saviem kontiem. Tas paver ceļu daudzām darbībām, kas var sekot pēc tam, kā arī personīgo datu zādzībai un piekļuvei vēl konfidenciālākiem materiāliem,» viņš piebilda.

Vēl viens risks ir ļaunprātīgas programmatūras vai spiegprogrammas uzstādīšana, aizsedzoties ar «numura ievadīšanu», atzīmēja kibereksperts.

«Kamēr jūs sekojat sarunai, var fona režīmā lejupielādēt un uzstādīt programmu, kas turpmāk pārtvers visus jūsu paroles, īsziņas un bankas karšu datus,» sacīja eksperts.

Lasi vēl: Sieviete, kas pārī ir vecāka par vīrieti, ir attiecību problēma vai tikai mīts

Šādā situācijā viņš ieteica saglabāt pieklājīgu piesardzību.

«Piedāvājiet palīdzēt piezvanīt paši. Ievadiet numuru, ko jums nosauc, ieslēdziet skaļruni un turiet telefonu savās rokās. Ja zvans patiešām ir neatliekams un cilvēkam ir nepieciešama palīdzība, jūs to sniegsiet, vienlaikus pilnībā pasargājot savus datus.

Eksperts uzsvēra, ka mūsdienu viedtālrunis bieži satur ne tikai privātu, bet arī profesionālu informāciju — darba saraksti, dokumenti, piekļuve uzņēmuma resursiem un pat dati, kas saistīti ar darbu. Tādēļ šādas ierīces nodošana svešiniekam faktiski nozīmē risku ne vien personīgajai drošībai, bet arī darba devēja vai pat veselas organizācijas datu drošībai.

Viņš arī atgādināja, ka cilvēkiem nevajadzētu baidīties izskatīties nepieklājīgiem, atsakot šādā situācijā: labāk būt piesardzīgam un saglabāt drošību, nekā pēc tam saskarties ar ilgstošām sekām. Galvenais ir atrast līdzsvaru starp vēlmi palīdzēt un veselīgu pašaizsardzību.

Taču, ja ar ieganstu “slikts savienojums” vai “personīga saruna” no jums uzstājīgi mēģina izvilināt telefonu, tas ir drošs pazīmes, signāls. Šādā gadījumā labāk pieklājīgi atteikt un piedāvāt vērsties pēc palīdzības vai pie apsardzes darbiniekiem publiskā vietā, sarunbiedrs noslēdza.